Art. 56. Competenţa procurorului

(1) Procurorul conduce şi controlează nemijlocit activitatea de urmărire penală a poliţiei judiciare şi a organelor de cercetare penală speciale, prevăzute de lege. De asemenea, procurorul supraveghează ca actele de urmărire penală să fie efectuate cu respectarea dispoziţiilor legale.
(2) Procurorul poate să efectueze orice act de urmărire penală în cauzele pe care le conduce şi le supraveghează.
(3) Urmărirea penală se efectuează, în mod obligatoriu, de către procuror:
a) în cazul infracţiunilor pentru care competenţa de judecată în primă instanţă aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sau curţii de apel;
b) în cazul infracţiunilor prevăzute la art. 188-191, art. 257, 277, art. 279-283 şi art. 289-294 din Codul penal;
c) în cazul infracţiunilor săvârşite cu intenţie depăşită, care au avut ca urmare moartea unei persoane;
d) în cazul infracţiunilor pentru care competenţa de a efectua urmărirea penală aparţine Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism sau Direcţiei Naţionale Anticorupţie;
e) în alte cazuri prevăzute de lege.
(4) Urmărirea penală în cazul infracţiunilor săvârşite de militari se efectuează, în mod obligatoriu, de procurorul militar.
(5) Procurorii militari din cadrul parchetelor militare sau secţiilor militare ale parchetelor efectuează urmărirea penală potrivit competenţei parchetului din care fac parte, faţă de toţi participanţii la săvârşirea infracţiunilor comise de militari, urmând a fi sesizată instanţa competentă potrivit art. 44.
(6) Este competent să efectueze ori, după caz, să conducă şi să supravegheze urmărirea penală procurorul de la parchetul corespunzător instanţei care, potrivit legii, judecă în primă instanţă cauza cu excepţia cazurilor în care legea prevede altfel. [art. 209 alin. 1-4 C.proc.pen. 1968]

Citiți mai mult
Citește mai mult

Ultima editare: 31 iulie 2023

Jurisprudență obligatorie CCR/ÎCCJ

1.
Dispoziţiile art. 56 alin. (6) din Codul de procedură ... Vezi mai mult
Dispoziţiile art. 56 alin. (6) din Codul de procedură penală, ale art. 13 alin. (1)-(3) din OUG nr. 43/2002 privind ... Click pentru abonare
2.
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată în vederea pronunţării unei ... Vezi mai mult
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea următoarelor chestiuni de drept: „1. Aplicarea dispozițiilor ... Click pentru abonare
3.
În interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 13 ... Vezi mai mult
În interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 13 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. ... Click pentru abonare
4.
Dispoziţiile criticate, care prevăd posibilitatea procurorului din cadrul Direcţiei ... Vezi mai mult
Dispoziţiile criticate, care prevăd posibilitatea procurorului din cadrul Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism de a ... Click pentru abonare
5.
Dacă anterior pronunţării de către instanţa de contencios constituţional ... Vezi mai mult
Dacă anterior pronunţării de către instanţa de contencios constituţional a Deciziei nr. 302 din 4 mai 2017, încălcarea dispoziţiilor legale ... Click pentru abonare
6.
Este inadmisibilă sesizarea prin care se solicită pronunţarea unei ... Vezi mai mult
Este inadmisibilă sesizarea prin care se solicită pronunţarea unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea următoarei chestiuni de drept: „1. Dacă infracţiunea ... Click pentru abonare
7.
Urmărirea penală se efectuează, în mod obligatoriu, de către ... Vezi mai mult
Urmărirea penală se efectuează, în mod obligatoriu, de către procuror în cazurile prevăzute de dispoziţiile art. 56 alin. (3) din ... Click pentru abonare
8.
În ceea ce priveşte critica potrivit căreia se realizează ... Vezi mai mult
În ceea ce priveşte critica potrivit căreia se realizează o extindere nejustificată a competenţei Direcţiei generale anticorupţie în sensul instrumentării ... Click pentru abonare
9.
Curtea reţine, totodată, că investigarea unor categorii diferite de ... Vezi mai mult
Curtea reţine, totodată, că investigarea unor categorii diferite de persoane în cadrul aceluiaşi dosar nu constituie, de plano, o egalizare ... Click pentru abonare
10.
Curtea Constituţională constată că, prin dispoziţiile art. III alin. ... Vezi mai mult
Curtea Constituţională constată că, prin dispoziţiile art. III alin. (2) şi (3) teza întâi din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea ... Click pentru abonare

Doctrină

11.
Competența funcțională a procurorului în efectuarea urmăririi penale are, ... Vezi mai mult
Competența funcțională a procurorului în efectuarea urmăririi penale are, ca regulă, caracter facultativ. Această competență constă în supravegherea cercetării penale, ... Click pentru abonare
12.
Între procurorii europeni delegați nu există o delimitare a ... Vezi mai mult
Între procurorii europeni delegați nu există o delimitare a competenței teritoriale. Fiecare procuror european delegat este competent teritorial pe întreg ... Click pentru abonare
13.
Competența de efectuare a urmăririi penale în cauze având ... Vezi mai mult
Competența de efectuare a urmăririi penale în cauze având ca obiect săvârșirea unei infracțiuni de luare de mită de către ... Click pentru abonare
14.
Prin Legea nr. 201/2023 a fost abrogat alin. (5) ... Vezi mai mult
Prin Legea nr. 201/2023 a fost abrogat alin. (5) al art. 13 din OUG nr. 43/2002 privind Direcția Națională Anticorupție, ... Click pentru abonare
15.
Infracțiunea prevăzută în art. 91 din Legea nr. 241/2005 ... Vezi mai mult
Infracțiunea prevăzută în art. 91 din Legea nr. 241/2005 se înscrie în competența EPPO. [A.A. Arseni, Fraudele grave îndreptate împotriva ... Click pentru abonare
16.
Prin Legea nr. 201/2023 a fost abrogat alin. (3) ... Vezi mai mult
Prin Legea nr. 201/2023 a fost abrogat alin. (3) al art. 11 din OUG nr. 76/2016 privind organizarea și funcționarea ... Click pentru abonare
17.
Faptul că victima unei morți considerate suspecte este militar ... Vezi mai mult
Faptul că victima unei morți considerate suspecte este militar aflat în timpul serviciului nu atrage, prin sine, competența parchetului militar. ... Click pentru abonare
18.
Competența de urmărire a infracțiunii de exercitare fără drept ... Vezi mai mult
Competența de urmărire a infracțiunii de exercitare fără drept a unei profesii sau activități prevăzute de art. 348 C.pen. presupus ... Click pentru abonare
19.
Competența de efectuare a urmăririi penale în situația în ... Vezi mai mult
Competența de efectuare a urmăririi penale în situația în care sunt reunite o cauză în care autorul infracțiunii este militar, ... Click pentru abonare
20.
Condiția din art. 13 alin. (1) lit. a) privind ... Vezi mai mult
Condiția din art. 13 alin. (1) lit. a) privind obiectul infracțiunii de corupție nu privește infracțiunea prevăzută de art. 132 ... Click pentru abonare
21.
Atunci când parchetul militar a sesizat instanța civilă într-o ... Vezi mai mult
Atunci când parchetul militar a sesizat instanța civilă într-o cauză care privește infracțiuni săvârșite în participație de către făptuitori militari ... Click pentru abonare
22.
Procurorii militari nu pot participa la judecarea cauzelor de ... Vezi mai mult
Procurorii militari nu pot participa la judecarea cauzelor de către instanțele civile, având în vedere dispozițiile speciale derogatorii în această ... Click pentru abonare
23.
Competența Direcției Generale Anticorupție este limitată la urmărirea penală ... Vezi mai mult
Competența Direcției Generale Anticorupție este limitată la urmărirea penală în cauzele privind angajați ai M.A.I. Legea prevede o competență specială ... Click pentru abonare
24.
Parchetele militare sunt competente și cu privire la faptele ... Vezi mai mult
Parchetele militare sunt competente și cu privire la faptele săvârșite de civili doar atunci când aceștia din urmă sunt participanți ... Click pentru abonare
25.
Prin competență specială se înțelege acea competență care desemnează ... Vezi mai mult
Prin competență specială se înțelege acea competență care desemnează anumite organe judiciare să instrumenteze după materie sau după calitatea persoanei, ... Click pentru abonare

Jurisprudență națională și europeană

26.
În cauză, infracțiunea prevăzută de art. 335 alin. 1 ... Vezi mai mult
În cauză, infracțiunea prevăzută de art. 335 alin. 1 Cod penal, ar fi fost surprinsă de către organele de urmărire ... Click pentru abonare
27.
Apărarea a afirmat că singura interpretare posibilă a art. ... Vezi mai mult
Apărarea a afirmat că singura interpretare posibilă a art. 1 alin. 2 din OUG nr. 120/2005 este aceea că textul ... Click pentru abonare
28.
În cauză s-a invocat că urmare a extinderii urmăririi ... Vezi mai mult
În cauză s-a invocat că urmare a extinderii urmăririi penale de către parchetului de pe lângă judecătorie, printre altele, și ... Click pentru abonare
29.
Cu privire la soluţia de disjungere şi de continuare ... Vezi mai mult
Cu privire la soluţia de disjungere şi de continuare a efectuării urmăririi penale şi în cauza disjunsă de către Parchetului ... Click pentru abonare
30.
Prin raportare, în fapt, la calitatea de militari a ... Vezi mai mult
Prin raportare, în fapt, la calitatea de militari a celor cercetați, precum și, în drept, la dispozițiile art. 56 alin. ... Click pentru abonare
31.
Curtea de Apel constată că în raport de prevederile ... Vezi mai mult
Curtea de Apel constată că în raport de prevederile legale imperative anterior menţionate care reglementează competenţa Direcţiei Naţionale Anticorupţie, această ... Click pentru abonare
32.
Organele de cercetare penală au avut cunoştinţă de calitatea ... Vezi mai mult
Organele de cercetare penală au avut cunoştinţă de calitatea de militar al făptuitorului şi au încălcat cu bună ştiinţă dispoziţiile ... Click pentru abonare
33.
Curtea de Apel București a reținut că deși potrivit ... Vezi mai mult
Curtea de Apel București a reținut că deși potrivit deciziei Curții Constituționale a României nr. 380/2021 s-a constatat că dispozițiile ... Click pentru abonare
34.
Analizând conținutul procesului verbal din 13.02.2014 întocmit de comisar ... Vezi mai mult
Analizând conținutul procesului verbal din 13.02.2014 întocmit de comisar șef de poliție, judecătorii constată că acesta conţine o coroborare a ... Click pentru abonare
35.
Potrivit dispozițiilor art. 1 alin. (1) și (2) din ... Vezi mai mult
Potrivit dispozițiilor art. 1 alin. (1) și (2) din OUG nr. 43/2002, competența teritorială a procurorilor din cadrul Direcţiei Naţionale ... Click pentru abonare
36.
Conform art. 56 alin. (3) lit. a) raportat la ... Vezi mai mult
Conform art. 56 alin. (3) lit. a) raportat la art. 38 alin. (1) lit. d) C.proc.pen., urmărirea penală se efectuează, ... Click pentru abonare
37.
Competenţa de a efectua urmărirea penală în cazul infracţiunii ... Vezi mai mult
Competenţa de a efectua urmărirea penală în cazul infracţiunii prevăzute în art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000 comise ... Click pentru abonare
38.
Curtea reiterează că problema independenței trebuie examinată și in ... Vezi mai mult
Curtea reiterează că problema independenței trebuie examinată și in concreto în raport cu procurorii însărcinați să efectueze o anchetă, pentru ... Click pentru abonare
39.
DNA își exercită atribuțiile pe întreg teritoriul României, prin ... Vezi mai mult
DNA își exercită atribuțiile pe întreg teritoriul României, prin procurori specializați în combaterea corupției. Procurorii DNA au aceeași competență, fiind ... Click pentru abonare
40.
DNA are o competență generală la nivel național, fiind ... Vezi mai mult
DNA are o competență generală la nivel național, fiind astfel lipsit de importanță dacă procurorii din cadrul acestei direcții, își ... Click pentru abonare
41.
Chiar dacă pentru una dintre infracțiunile deduse judecății competența ... Vezi mai mult
Chiar dacă pentru una dintre infracțiunile deduse judecății competența materială de efectuare a urmăririi penale nu aparține procurorului care a ... Click pentru abonare
42.
Pentru ca o anchetă să fie considerată efectivă, este ... Vezi mai mult
Pentru ca o anchetă să fie considerată efectivă, este necesar ca instituţiile şi persoanele responsabile pentru anchetă să fie independente ... Click pentru abonare
43.
Infracţiunile împotriva intereselor financiare ale Comunităţilor Europene sunt de ... Vezi mai mult
Infracţiunile împotriva intereselor financiare ale Comunităţilor Europene sunt de competenţa Direcţiei Naţionale Anticorupţie, Direcţia Naţională Anticorupţie funcţionează în cadrul Parchetului ... Click pentru abonare