Art. 55. Organele de urmărire penală

(1) Organele de urmărire penală sunt:
a) procurorul;
b) organele de cercetare penală ale poliţiei judiciare;
c) organele de cercetare penală speciale.
(2) Procurorii sunt constituiţi în parchete care funcţionează pe lângă instanţele judecătoreşti şi îşi exercită atribuţiile în cadrul Ministerului Public.
(3) În cadrul procesului penal procurorul are următoarele atribuţii:
a) supraveghează sau efectuează urmărirea penală;
b) sesizează judecătorul de drepturi şi libertăţi şi instanţa de judecată;
c) exercită acţiunea penală;
d) exercită acţiunea civilă, în cazurile prevăzute de lege:
e) încheie acordul de recunoaştere a vinovăţiei, în condiţiile legii;
f) formulează şi exercită contestaţiile şi căile de atac prevăzute de lege împotriva hotărârilor judecătoreşti;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.
(4) Atribuţiile organelor de cercetare penală ale poliţiei judiciare sunt îndeplinite de lucrători specializaţi din Ministerul Administraţiei şi Internelor anume desemnaţi în condiţiile legii speciale, care au primit avizul conform al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ori avizul procurorului desemnat în acest sens.
(5) Atribuţiile organelor de cercetare penală speciale sunt îndeplinite de ofiţeri anume desemnaţi în condiţiile legii, care au primit avizul conform al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(6) Organele de cercetare penală ale poliţiei judiciare şi organele de cercetare penală speciale îşi desfăşoară activitatea de urmărire penală sub conducerea şi supravegherea procurorului. [art. 201 C.proc.pen. 1968]

Citiți mai mult

Ultima editare: 31 iulie 2023

Jurisprudență obligatorie CCR/ÎCCJ

1.
Atât din perspectiva normei de organizare judiciară (Legea nr. ... Vezi mai mult
Atât din perspectiva normei de organizare judiciară (Legea nr. 304/2004), cât şi a normei de competenţă (Codul de procedură penală), ... Click pentru abonare
2.
Dreptul comun în materia procedurii penale stabileşte competenţe atât ... Vezi mai mult
Dreptul comun în materia procedurii penale stabileşte competenţe atât în sarcina procurorului-şef de secţie din cadrul P.Î.C.C.J., cât şi în ... Click pentru abonare
3.
În interpretarea dispoziţiilor art. 888 alin. (2) din Legea ... Vezi mai mult
În interpretarea dispoziţiilor art. 888 alin. (2) din Legea nr. 304/2004, participarea la şedinţele de judecată în cauzele de competenţa ... Click pentru abonare
4.
Statutul procurorului este determinat de dispoziţiile art. 132 din ... Vezi mai mult
Statutul procurorului este determinat de dispoziţiile art. 132 din Constituţie, care, în alin. (1), stabilesc că procurorii îşi desfăşoară activitatea ... Click pentru abonare
5.
Sub aspectul înfiinţării Secţiei pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie, ... Vezi mai mult
Sub aspectul înfiinţării Secţiei pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie, la nivelul celui mai înalt parchet naţional, Curtea reţine că aceasta ... Click pentru abonare
6.
Noţiunea de competenţă este inseparabilă de organele procesului penal, ... Vezi mai mult
Noţiunea de competenţă este inseparabilă de organele procesului penal, organele judiciare penale fiind repartizate după criteriile de competenţă prevăzute de ... Click pentru abonare
7.
În ceea ce priveşte competenţele constituţionale şi legale ale ... Vezi mai mult
În ceea ce priveşte competenţele constituţionale şi legale ale Ministerului Public, dispoziţiile art. 131 din Constituţie stabilesc că „(1) În ... Click pentru abonare
8.
Legiuitorul trebuie să prevadă cu exactitate obligaţiile pe care ... Vezi mai mult
Legiuitorul trebuie să prevadă cu exactitate obligaţiile pe care le are fiecare organ judiciar, care se impune a fi circumscrise ... Click pentru abonare
9.
Prin decizia nr. 646 din 29 noiembrie 2005, Curtea ... Vezi mai mult
Prin decizia nr. 646 din 29 noiembrie 2005, Curtea a constatat că prerogativele încredinţate procurorului de către legiuitor, privind administrarea ... Click pentru abonare
10.
Principiul subordonării ierarhice, specific Ministerului Public, nu contravine principiului ... Vezi mai mult
Principiul subordonării ierarhice, specific Ministerului Public, nu contravine principiului constituţional al imparţialităţii şi nu este de natură să îl împiedice ... Click pentru abonare
11.
Principiul legalităţii este, în sensul atribuit de Legea fundamentală, ... Vezi mai mult
Principiul legalităţii este, în sensul atribuit de Legea fundamentală, specific activităţii procurorilor, care, în virtutea acestuia, au obligaţia ca, în ... Click pentru abonare
12.
Imparţialitatea este un corolar al principiului legalităţii şi răspunde, ... Vezi mai mult
Imparţialitatea este un corolar al principiului legalităţii şi răspunde, ca şi acesta, exigenţei asigurării egalităţii cetăţenilor în faţa legii, formulată ... Click pentru abonare

Doctrină

13.
Principiul indivizibilității ce guvernează activitatea desfășurată de procurori presupune ... Vezi mai mult
Principiul indivizibilității ce guvernează activitatea desfășurată de procurori presupune că aceștia reprezintă o singură instituție - Ministerul Public -, putând ... Click pentru abonare
14.
Principiul subordonării ierarhice nu este absolut. Sunt prevăzute o ... Vezi mai mult
Principiul subordonării ierarhice nu este absolut. Sunt prevăzute o serie de limite în Legea nr. 304/2022 (art. 71 alin. 2 ... Click pentru abonare
15.
Procurorii din România sunt independenți. Jurisprudența CJUE din cauzele ... Vezi mai mult
Procurorii din România sunt independenți. Jurisprudența CJUE din cauzele C-508/18, C-82/19, C-509/18 nu produce implicații în România. [M. Udroiu (coord.), ... Click pentru abonare
16.
Organele de cercetare penală ale poliției judiciare sunt lucrători ... Vezi mai mult
Organele de cercetare penală ale poliției judiciare sunt lucrători specializați din cadrul MAI desemnați de ministrul MAI, cu avizul favorabil ... Click pentru abonare
17.
Deși nu sunt reglementate de Codul de procedură penală, ... Vezi mai mult
Deși nu sunt reglementate de Codul de procedură penală, organele de urmărire penală din cadrul Parchetului European (procurori și organe ... Click pentru abonare
18.
Lucrătorii specializați din cadrul MAI pot fi desemnați și ... Vezi mai mult
Lucrătorii specializați din cadrul MAI pot fi desemnați și cu avizul procurorului desemnat în acest sens. Însă norma nu prevede ... Click pentru abonare
19.
Prin competență specială înțelegem acea competență care desemnează anumite ... Vezi mai mult
Prin competență specială înțelegem acea competență care desemnează anumite organe judiciare să instrumenteze după materie sau după calitatea persoanei, în ... Click pentru abonare

Jurisprudență națională și europeană

20.
În procedura de cameră preliminară, inculpatul a invocat necompetența ... Vezi mai mult
În procedura de cameră preliminară, inculpatul a invocat necompetența organului de urmărire penală, în sensul că procurorii EPO nu erau ... Click pentru abonare
21.
Articolele 31 și 32 din Regulamentul (UE) 2017/1939 al ... Vezi mai mult
Articolele 31 și 32 din Regulamentul (UE) 2017/1939 al Consiliului din 12 octombrie 2017 de punere în aplicare a unei ... Click pentru abonare
22.
În cazul în care infirmarea ordonanţei de clasare emise ... Vezi mai mult
În cazul în care infirmarea ordonanţei de clasare emise de procurorul din cadrul unei secţii a Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi ... Click pentru abonare
23.
Cerința privind independența, care exclude posibilitatea ca puterea decizională ... Vezi mai mult
Cerința privind independența, care exclude posibilitatea ca puterea decizională a magistraților parchetului să fie supusă unor instrucțiuni exterioare puterii judiciare, ... Click pentru abonare
24.
Noțiunea de „autoritate judiciară emitentă”, în sensul articolului 6 ... Vezi mai mult
Noțiunea de „autoritate judiciară emitentă”, în sensul articolului 6 alineatul (1) din Decizia‑cadru 2002/584/JAI a Consiliului din 13 iunie 2002 ... Click pentru abonare
25.
Noțiunea de „autoritate judiciară emitentă”, în sensul articolului 6 ... Vezi mai mult
Noțiunea de „autoritate judiciară emitentă”, în sensul articolului 6 alineatul (1) din Decizia‑cadru 2002/584/JAI a Consiliului din 13 iunie 2002 ... Click pentru abonare
26.
Invocând art. 6 din Convenție, reclamantul se plânge că ... Vezi mai mult
Invocând art. 6 din Convenție, reclamantul se plânge că nu i-a fost soluționată cauza de o instanță independentă și imparțială ... Click pentru abonare
27.
Motivul de recurs se referă la nulitatea absolută a ... Vezi mai mult
Motivul de recurs se referă la nulitatea absolută a actelor de urmărire penală efectuate de organele de cercetare penală, pe ... Click pentru abonare
28.
Procurorii, subordonați atât procurorului general, cât și ministrului justiției ... Vezi mai mult
Procurorii, subordonați atât procurorului general, cât și ministrului justiției nu pot fi considerați magistrați care exercită funcții judiciare conform art. ... Click pentru abonare